De Nederlandse publieke omroep (NPO) krijgt te maken met nog
eens 100 000 miljoen aan bezuinigingen, bovenop 200 000 miljoen die ze al moesten
bezuinigen. Volgens Sander Dekker (staatssecretaris OCW) moet de publieke omroep spannender worden, maar mag ze niet op de commerciële omroepen lijken. Alle
programma’s die op programma’s van de commerciële zenders lijken moeten eruit. Er
moet een duidelijk onderscheid zijn.
Daarnaast
stelt hij voor om meer reclames uit te zenden, wat weer meer geld oplevert en
zo het gat iets kan dichten.
Maar
wacht even. Dus het moet spannender, meer reclames, maar mag niet lijken op de commerciële
omroep. Eh… maar dat is toch precies zoals de commerciële zenders het doen?
Gisteren werd er op het malieveld
in Den Haag een petitie uitgereikt die door 261.264 mensen in drie weken tijd was
ondertekend. Een record volgens deskundigen. Reactie van Dekker, die erbij
stond als een soort specht in een mitella, alsof hij het erin wilde rammen: ‘Ik
denk dat het wel kan. Als we met z’n allen rond de tafel gaan zitten.’
Dit lijkt
wel het hele motto van dit kabinet. Rond de tafel zitten, beetje kletsen, geen
knopen doorhakken, weer een beetje kletsen, net zo lang tot iedereen moe naar
huis toe gaat. Zijn dit de hangpoliticussen? De nieuwe hanggeneratie? Die straks
in hun 24-uur luier nog aan tafel zitten met hun rollator bij de deur
geparkeerd, terwijl heel Nederland al wegbezuinigd is?
Hoe het
ook zij, de NPO wordt volgens Dekker een commerciële omroep gesponsord door
onze belastingcenten en reclame campagnes met spannende publieke programma’s
voor een breed publiek, die niet lijken op de rest, maar wel exact hetzelfde
zijn.
Ik denk
dat ik even rond de tafel moet gaan zitten met een kop koffie om dit te
verwerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ik lees graag ook jouw mening