Pagina's

dinsdag 3 september 2013

Rutte speelt blindemannetje

De kinderen spelen blindemannetje op het schoolplein. Rut (Mark Rutte) doet ook mee. Hij heeft de blinddoek om. Dus hij is de tikker.
‘Jij bent hem,’ roept hij steeds. Maar hij tikt steeds mis. En dan ligt hij weer op de grond.
‘Ja, nu ben jij hem. Nou. Jullie moeten de andere kant op lopen,’ roept hij tegen de kinderen.
                Boing! Nu loopt hij tegen de zandbak op. Au! Dat doet zeer.
‘Jullie moeten gewoon anders lopen,’ huilt Rut.
                Maar de kinderen willen niet anders lopen. Ze lopen alle kanten op. Pak me dan, als je kan, je kan me toch niet pakken.
                Rut rent over het schoolplein. Hij kent het schoolplein best goed. Zo uit zijn hoofd.
‘Pak me dan, Rut,’ roepen de kinderen.
‘Dat kan niet. Want ik zie niets. Dat is niet eerlijk,’ zegt Rut.
‘Na na naa naa naa,’ gilt een jongetje met een dikke bril.
‘Hé, jij moet veranderen. En de rest ook. Jullie allemaal. Anders tik ik jullie nooit,’ zegt Rut. En hij rent hard over het schoolplein. Zijn jasje wappert in de wind. ‘Maar ik pak jullie wel.’
‘Hoe dan?’Roept een meisje met vlechten.
‘Als jullie anders lopen,’ zegt Rut.
‘Hoe anders lopen?’ roept een ander kind.
‘Dat weet ik niet,’ roept Rut. ‘Gewoon de andere kant op.’
                Rut rent en rent en rent. Maar hij tikt nog niemand. Zijn armen steken voorruit. Hij lijkt wel een octopus. ‘Ik heb je.’
‘Nietes,’ roept het kind. ‘Gefopt.’
                Alle kinderen lopen nog steeds alle kanten op. Niemand weet waar naartoe. Het ziet er zo grappig uit. De juf moet heel hard lachen. ‘Wat een fijn schoolplein. En een fijn onderwijs. Hier kan ik wel oud worden, denkt juf.
                Maar dan Baf! Rut loopt zo tegen de juf op. ‘Hallo, juf,’ zegt hij. En hij ruikt aan haar rokje. ‘Ik kan ze niet pakken, hè juf,’ zegt Rut.
‘Nee, dat is wel heel moeilijk met een blinddoek om,’ zegt Juf.
‘Ja, maar ik kan het, hoor juf. Ik hoef niets te zien. Zij moeten gewoon anders gaan.’  
                En daar gaat hij weer het schoolplein op. Hij vindt het nog steeds leuk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik lees graag ook jouw mening